4 tips för att vakna tidigare



Dags för veckans måndagspepp och tänkte i dag ge er 4 enkal tips på hur du kommer upp tidigare på morgonen. 
Trixet för att få mer gjort på dagarna och bli mer produktiv oavsett det är i jobb eller skola är att komma i säng i vettig tid och gå upp tidigt på morgonen. Med andra ord är man inte morgonpigg så får man införa vissa nya vanor så att man får in nya morgonrutiner som ger dig en bra start på dagen.

1) Gå och lägg dig i tid! - Brukar du glömma bort tiden och fastna vid tvn eller datorn till en bra bit efter midnatt?  Ja då är det svårt att vakna pigg och utvilad. Här finns det inga genvägar för kroppen behöver vila för att orka vara allert och produktiv en hel arbetsdag. 8 timmars sömn är det som rekomenderas men kan givetvis variera något. Jag personligen behöver 7-8 timmars sömn sover jag minder så orkar jag inte hålla igång en hel dag och sover jag för länge blir jag slö och seg resten av dagen också.

 

På iPhone så finns en funktion om man går in på klockan där man lägger in vilken tid man måste gå upp och ser då när man måste gå och lägga sig senast för att få ihop de timmars sömn man behöver.Då får man en påminnelse en 30 min innan så att man hinner avsluta det man håller på med och gå ner i varv.  Du kan också lägga in en vanlig  påminnelse i telefonen så klart. Lägg då påminnelsen ca 30-45 min innan du ska vara i säng så att du hinner avsluta och varva ner för är du mitt upp i något när det är dags är det lätt att tiden springr i väg och att man kommer i säng för sent. 
 
 

2) Ha flera alarm på morgonen. Snozza eller inte vissa behöver väckas flera gånge r för att verkligen vakna och komma sig ur sängen.  Ett tips i stället för att trycka på snozze är att ställa flera larm med en stund i mellan. Och sätt olika alarm signaler så att du verkligen reagrar när telefonen ringer. Ju mer irriterande högljud signal dessto bättre om du sover hårt. Lägg gärna telefonen en bit i från sängen så att du är tvungen att gå upp ur sängen för att stänga av den är ett annat bra tips.

3) Inför fasta morgon rutiner.  Är du en person som tar dagen som den kommer och springer runt som en yr höna på morgonen och glömmer hälften när du ska iväg?
Det är ganska enkelt att införa några enkla rutiner som gör att din morgon blir smidigare och går lättare.

- Förbered kläder, matsäck , packa väskan dagen innan
 
- Ta ett glas vatten gärna citron vatten det första du gör så ger du kroppen en bra start med att fylla på vätskebalansen och rensa ur systemet innan du börjar dricka kaffe och äta frukost.

- Ladda kaffebryggaren/vattenkokaren dagen innan och har du timer ställ in den så att den startar lagom till du ska gå upp då har du alltid kaffe eller te vatten klart när du gått upp. 

- En snabb kall dusch gör att du vaknar, har du långt hår planerar du in tvätt av håret till antingen kvällar eller dagar du har mer tid alternativt ställ klockan en 30 min tidigare så du slipper stressa när du gör i ordning dig.
 
- Gör allt i samma ordning varje dag så går det fortare och fortare att komma i ordning och det går automatiskt utan att du behöver fundera vilket ger dig en lugnare start på dagen med mindre stress.

4) Just do it!
Är man morgontrött så är tidiga morgonar pest och pina MEN det är bara att gilla läget och ta tag i det och göra det. Sitter man uppe halva natten ja då lär du inte vara pigg kl 6 på morgonen. Var konsekvent och kom isäng tidigt så du får den sömn du behöver. Att sova för läge kan göra dig trött också så du får prova dig fram och känna efter om det det räcker med 7 eller 8 timmar till dig. Tonåringar kräver mer sömn än vuxna.
Tänk på att införa nya vanor och rutiner inte går över en natt utan tar nån vecka eller två att få in så stå på dig och  var konsekvent så kommer du klara det. Helgerna om du inte jobbar kan du givetvis sova lite längre men söndag kväll är det tillbaks till rutinerna igen och komma isäng i tid igen.

1 Hanna:

skriven

Vilka bra råd! Tack för det. :-)

2 VICTORIA :

skriven

Bra tips! :)

3 Amanda Jona [FOTOGRAF]:

skriven

Superbra tips, dock har jag motsatt problem att jag vaknar så tidigt att jag aldrig orkar hålla mig vaken längre än till typ 21 på kvällarna, haha!

Svar: Så kan det ju också va haha. Fast jag tycker nog det är bättre att somna tidigt och vakna tidigt och pigg än att sitta uppe till sent och var a helt koma dagen efter. Men du får väll prova och vara uppe 30-60 min längre och se om du justerat sömnen lite . Inte alltid det funkar men det är klart att i bland vill man ju kunna vara lite social på kvällarna också ;)
Miss Frostborn

Kommentera här: